Eksempel på e-mail til institutionsmedarbejdere
Kære medarbejdere på (institutionens navn)
Jeg kommer snart på besøg for at tale med (barnets navn) i forbindelse med det personrettede tilsyn.
Hvorfor kommer jeg på besøg?
Under besøget skal jeg tale med (barnets navn) for at sikre, at (han/hun) får mulighed for at sætte sine egne ord på, hvordan (han/hun) har det.
Hvordan kan I forberede (barnets navn) på mit besøg?
For at (barnets navn) forstår, hvorfor jeg kommer på besøg, og for at (han/hun) får mulighed for at forberede sig til samtalen, vedhæfter jeg her et brev til (barnets navn). Det må I gerne læse sammen med (ham/hende). I brevet inviterer jeg (barnets navn) til at komme med input til, hvad vi skal tale om.
Jeg opfordrer jer til at hjælpe (barnets navn) med at forberede sig til samtalen og evt. skrive ned, hvad (barnets navn) gerne vil tale om. I må også meget gerne hjælpe (barnets navn) med at kigge på hjemmesiden tilsynmedanbragteboern.kk.dk. Her kan I finde børnevenlige videoer, billeder og tekst om, hvorfor jeg kommer på besøg, og hvordan tilsynet kommer til at forløbe. Der kan I også finde viden om, hvordan I kan støtte (barnets navn) før og efter tilsynet.
Hvem skal være til stede under samtalen?
Ifølge Serviceloven har (Barnets navn) har ret til at have en voksen med som bisidder eller støtteperson. Det afgørende er, at bisidderen er over 15 år og kan forholde sig neutral i samtalen. En neutral bisidder fra barnets netværk kan for eksempel være en lærer, en pædagog, eller en træner fra fodboldklubben. Alternativt kan en gratis professionel bisidder fra Børns Vilkår også være en god støtte for barnet. De kender til børns rettigheder og er vant til at tage med børn til møder. De kan også hjælpe (barnets navn) med at forberede samtalen. Du er velkommen til at hjælpe barnet med at ringe til Børns Vilkårs bisidderordning på telefon nummer: 3555 5559 og høre nærmere om tilbuddet. Det er mit ansvar at (barnets navn) får en bisidder, men I kan hjælpe (barnets navn) med at finde én i (barnets navn) netværk, som (barnets navn) er tryg ved.
Ifølge Serviceloven skal samtalen med barnet under tilsynet så vidt muligt finde sted uden tilstedeværelse af voksne fra anbringelsesstedet. Det er for at sikre, at barnets eget perspektiv bliver tilvejebragt, og at barnet kan sige, hvis der er noget på anbringelsesstedet, som barnet ikke trives med. Det betyder, at voksne på institutionen som udgangspunkt ikke skal deltage i samtalen.
Personer tæt på barnets biologiske familie betragtes ikke som neutrale, da de kan komme til at tage udgangspunkt i egne perspektiver og ønsker fremfor barnets. Hvis (barnets navn) slet ikke vil have en samtale med mig, er jeg forpligtet til at søge viden om, hvordan (han/hun) har det fra andre personer tæt på (ham/hende), herunder lærere, pædagoger mv.
Hvad kan I gøre efter samtalen?
Hvis (barnets navn) har lyst, kan I efter samtalen tale med (han/hun) om, hvordan (han/hun) synes samtalen gik, og om (han/hun) har opfølgende spørgsmål til mig.
Jeg ser frem til besøget og min samtale med (barnets navn) og jer. I er velkomne til at ringe eller skrive til mig, hvis I har yderligere spørgsmål.
Med venlig hilsen
(eget navn)
(tlf. nummer)