Samtaleteknikker og metoder under tilsynet

Læs om metoder til hvordan du kan indlede, udføre og afslutte en samtale med et barn under det personrettede tilsyn.

Sådan indleder du børnesamtalen

Til at indlede samtalen med barnet eller den unge kan du med fordel etablere en 'yes-setting' for samtalen, rammesætte samtalens formål og indhold og få talt om fortoligheden i samtalen.

Skab en yes setting 

Inden selve samtalen kan du skabe en positiv og tryg stemning omkring samtalen ved eksempelvis at stille spørgsmål omkring noget af det, barnet eller den unge er optaget af. For eksempel kan du spørge: "Har du fået et nyt computerspil? Er den nye version bedre end den gamle?"

Tal om bisidder

Oplys igen barnet eller den unge om retten til en bisidder.

Definer samtalens formål og indhold

For at gøre dit besøg mere forståeligt og forudsigeligt for barnet eller den unge, er det en god idé at rammesætte samtalens formål, indhold og længde i begyndelsen af samtalen. Husk at give plads til at barnet eller den unge selv kan komme med sine input til dagsordenen.

  • Et eksempel på formål kunne være: "Vi skal tale sammen i dag, for at jeg kan høre, hvordan du har det. Du kan fortælle mig, hvis der er noget, du har brug for hjælp til. Det kan for eksempel være, hvis der er noget i din plejefamilie, som du synes er irriterende, eller som gør dig ked af det."
  • Et eksempel på indhold kunne være: "I dag vil jeg gerne høre, hvordan du har det, når du besøger din mor. Er der andet du gerne vil tale om?"
  • Et eksempel på struktur kunne være: "Vi skal tale sammen i en halv time. Du kan bestemme, hvor vi skal tale sammen. Hvis du synes, kan vi holde en pause undervejs".

Tal om fortrolighed 

Det er vigtigt, at du i indledningen af samtalen fortæller barnet eller den unge, hvordan du vil handle på de oplysninger, du får fra barnet eller den unge under samtalen. Hovedreglen er, at der ikke er noget af det, som barnet eller den unge fortæller dig, der kan være fortroligt. Derfor er det vigtigt, at du ikke lover for meget.

Du kan for eksempel sige: "Det er ikke alt, som vi to taler om, jeg vil fortælle til andre, men der kan være nogle af de ting, som du har fortalt mig, som jeg er nødt til at tale med nogle andre om." Husk også at sige at du altid først vil tale med barnet eller den unge om det, så barnet eller den unge ved, hvad du siger videre til andre.

Samtaleteknikker og visuelle metoder under samtalen

For at fastholde dit fokus på barnets eller den unges perspektiv undervejs i samtalen, kan det være en god idé at bruge bestemte samtaleteknikker og visuelle metoder. I det følgende kan du finde relevante spørgeteknikker og visuelle metoder. Husk det vigtige er, at du reflekterer over, hvorvidt og hvordan teknikkerne og metoderne passer til det enkelte barn eller den enkelte unge.

Samtaleteknikker

Samtaleteknikkerne er spørgsmål og formuleringer, du kan bruge til at hjælpe barnet eller den unge med at åbne op samt til at holde den røde tråd i samtalen. Klik her for at få en oversigt over samtaleteknikker, der er gode til at styrke inddragelsen af anbragte børn og unge under det personrettede tilsyn. Oversigten kan printes og tages med til tilsynet.

Visuelle metoder 

Med visuelle metoder sidder du sammen med barnet eller den unge og tegner eller skriver under samtalen.

De tre følgende visuelle metoder er gode til at inddrage barnet eller den unge i tilsynet:

Ord og billeder

Med denne metode skal du sammen med barnet tegne en tegneserie, hvor du med ord og billeder kan give barnet eller den unge en aldersvarende og meningsfuld forklaring på, hvad der er sket, og hvad der fremadrettet skal ske i barnets eller den unges liv. 

De 3 huse

Med denne metode skal du tegne tre huse og opstille spørgsmålene "Hvad bekymrer? Hvad fungerer? Hvad skal der ske?" for hvert hus. I samarbejde med dig skal barnet placere sine drømme, bekymringer, og hvad barnet allerede synes fungerer i de tre forskellige huse. 

Feen og Troldmanden

Med denne metode vælger barnet  selv, om det vil have tegnet en fe eller en troldmand. Feen og Troldmandens tøj repræsenterer det, der bekymrer eller de problemer, der er. 

Find metoderne i Metodeguide til kvalificering af arbejdet med at matche et barn og en plejefamilie

Sådan afrunder du børnesamtalen

Hvis du som sagsbehandler ikke får afrundet samtalen på en god måde, kan der være risiko for, at barnet eller den unge får en oplevelse af, at samtalen gik dårligt, hvilket kan skabe mistillid til dig og systemet. Når du afrunder samtalen, er det derfor en god idé at gøre følgende:

Opsummér samtalen

Når du afrunder samtalen, er det en god idé at opsummere, hvad barnet eller den unge har fortalt. På den måde kan barnet eller den unge rette eventuelle misfortåelser. Spørg også barnet eller den unge om det har fået talt om alt det, som det gerne ville.

Spørg ind til barnets eller den unges ønsker for den næste samtale

Det er en god idé at spørge barnet eller den unge, hvordan det gerne vil have, at samtalen skal foregå næste gang. Hvor skal det foregå? Hvem skal deltage i samtalen? Hvilke metoder skal sagsbehandleren bruge? Husk at dokumentere barnets ønsker i handleplanen, så informationen bliver videregivet ved et eventuelle sagsbehandlerskift.

Spørg ind til barnets eller den unges ønsker til opfølgning 

Det er en god idé at aftale med barnet eller den unge, hvad der fortælles videre til plejeforældre og kontaktpædagoger. Du kan hjælpe barnet med at fortælle de ting, som barnet gerne vil have videreformidlet i en fællessamtale med plejeforældrene, kontaktpædagoger eller institutionsmedarbejdere efter børnesamtalen. Spørg også barnet hvordan det gerne vil have en tilbagemelding på eventuelle spørgsmål efter tilsynet.