Litteratur om børneinddragelse til voksne

Hvis du som sagsbehandler, plejeforælder eller kontaktpædagog vil have inspiration til børneinddragelse, finder du relevant litteratur her. Nogle af publikationerne finder du via links, mens andre kan rekvireres på biblioteket.

Litteratur om hvorfor børn skal inddrages og hvordan

Børns rettigheder – i et socialfagligt og pædagogisk perspektiv. Af Anette Faye Jacobsen & Anne-Dorthe Hestbæk, 2020

Denne bog giver konkret viden om børnerettigheder og inspiration til at arbejde med dem i praksis for at kvalificere de beslutninger, der bliver truffet i de kommunale forvaltninger, på institutioner, opholdssteder og i familieretssystemet.

Håndbog i børneinddragelse. Af Børnerådet, 2017

Håndbogen i børneinddragelse er god til dig, der vil have en oversigt over de juridiske aspekter i forhold til børneinddragelse, den historiske udvikling af børnesynet samt bud på, hvordan fagpersoner praktiserer god inddragelse af børn.

Ret til inddragelse – En kvalitativ undersøgelse af børns oplevelse af inddragelse i deres sagsforløb. Af Børns Vilkår, 2017

Rapporten præsenterer en undersøgelse af børns oplevelse af inddragelse i deres sagsforløb og gennemgår primært fortællinger fra børn, hvor sagsbehandlingen er mangelfuld.

Inddragelse af udsatte børn og unge i socialt arbejde – reel inddragelse eller symbolsk retorik? Af Birgitte Schjær Jensen, 2014

Ph.d.-afhandlingen handler om, hvordan børn og unge i udsatte positioner oplever sig inddraget af sociale myndigheder. Afhandlingen fokuserer på børn og unges perspektiver og på, hvordan de skaber mening i de formelle sammenhænge.

Litteratur om samtaler med børn

Metodeguide til kvalificering af arbejdet med at matche et barn og en plejefamilie. Af Signe Bressendorff, 2017

Metodeguiden er en del af projekt ”Det Gode Match” – et toårigt aktionsforsknings- og metodeudviklingsprojekt gennemført af Videnscenter for Anbragte Børn og Unge.

Udviklingsstøttende samtaler – med børn og unge i trivsel. Af Birthe Elholm, Maja Haack & Lisbeth Rask, 2015

Bogen er god til dig, der gerne vil introduceres til den udviklingsstøttende samtale. Den er henvendt til sagsbehandlere og præsenterer en række metoder, som sagsbehandleren kan trække på i samtalen med barnet under tilsynet.

Børneperspektiver – børn som ligeværdige medspillere i socialt og pædagogisk arbejde. Af Hanne Warming, 2011

Bogen er god til dig, der gerne vil vide, hvordan man i praksis inddrager børns perspektiver i sagsbehandlingen.

Børnesamtalen: Inddragelse af barnets perspektiver - dilemmaer i myndighedsbehandlerens arbejde. Af Lisbeth Rask, 2011

Rapporten præsenterer en undersøgelse af børnesamtalen under tilsynet. Undersøgelsen sætter fokus på, hvordan børnesamtalen i de kommunale forvaltninger i praksis folder sig ud.

At tale med børn. Af Haldor Øvreeide, 2009

Bogen er en metodisk vejledning i at føre samtaler med børn, som har det svært. Bogen er god til dig, der gerne vil have konkrete eksempler på, hvordan den professionelle kan udvikle og optimere kontakten og dialogen med udsatte børn.

Litteratur om børn og unge med særlige behov

Børn og unge med kronisk sygdom eller handicap i familiepleje. Af Carsten Kirk Alstrup, Ida Hammen & Anne Frederiksen, VABU, 2016

Rapporten er god til dig, der gerne vil have mere information om, hvilke muligheder og barrierer der er i forhold til at inddrage børn med for eksempel nedsat kognitivt funktionsniveau.

Udsatte børn – et helhedsperspektiv. Af Karen-Asta Bo, Jens Guldager & Birgitte Zeeberg, 2015

Bogen er en antologi, der er god til dig, som gerne vil gå i dybden med, hvorfor og hvordan man som fagprofessionel skal have et helhedsperspektiv på udsatte børn.

Vidensportalen

Du kan finde mere viden i Social- og Boligstyrelsens Vidensportal. Temaet om inddragelse præsenterer tilgange, metoder og redskaber, som kan bidrage til at inddrage børn, unge og familier.